TDT4100/oppgavetekster/oving1/Digit.md

33 lines
1.8 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

# Tilstand og oppførsel Digit
Oppgaven handler om en `Digit`-klasse, som representerer ett siffer i et gitt tallsystem.
Tilstanden i `Digit`-objekter er todelt:
- en `int` som angir tallsystemet, f.eks. 10 for titallssystemet, som oppgis i konstruktøren
- en `int`-verdi, som representerer siffer-verdien i det angitt tallsystem og må være fra og med 0 til (men ikke med) tallsystem-verdien
Konstruktøren tar inn en `int`, som initialiserer tallsystem-verdien, mens siffer-verdien settes til 0.
`Digit`-tilstanden leses og oppdateres med følgende metoder:
- `int getValue()` - returnerer siffer-verdien
- `boolean increment()` - øker siffer-verdien med én. Dersom den da når tallsystem-verdien, så (re)settes den til 0 og metoden returnerer `true`, ellers returnerer den `false`.
- `int getBase()` - returnerer tallsystemet.
## Del 1 - Tilstandsdiagram
Tegn et objekttilstandsdiagram for en tenkt bruk av `Digit`-klassen. Sekvensen av kall må illustrere hele oppførselen til `increment()`-metoden.
## Del 2 - Java-kode
Skriv Java-kode for `Digit`-klassen med oppførsel som er beskrevet over. Lag også en `toString()`-metode som returnerer siffer-verdien som en `String`, hvor sifrene 0-9 etterfølges av A-Z. F.eks. skal siffer-verdien 10 i sekstentallssystemet gi "A" som returverdi.
Lag en `main`-metode, slik at du kan sjekke at oppførselen stemmer med tilstandsdiagrammet (bruk samme sekvens av kall).
Testkode for denne oppgaven finner du her: [src/test/java/stateandbehavior/DigitTest.java](../../src/test/java/stateandbehavior/DigitTest.java).
## Ekstraoppgave
La hovedprogrammet opprette tre `Digit`-objekter, som fungerer som sifre i et tre-sifret tall. Lag en løkke som teller fra 0 til høyest mulig verdi som kan representeres i tallsystemet. Legg så til 1 så verdien av det tre-sifrede tallet igjen blir 0.