Oystein Kristoffer Tveit b41d133be1 | ||
---|---|---|
.. | ||
Card.md | ||
CoffeeCup.md | ||
Nim.md | ||
README.md | ||
RPN.md |
README.md
Øving 3: Klasser og testing
Øvingsmål:
- Lære å lage enkle Java-klasser og -programmer
- Lære å bruke debuggeren i Eclipse
Øvingskrav:
- Kunne tegne enkle klassediagrammer
- Kunne deklarere klasser og metoder ihht. oppgavespesifikasjon
Dette må du gjøre
Del 1: Programmering
Velg minst én av oppgavene under. Merk at Card-oppgaven bygges videre på i både øving 5 og 6, og kan derfor være lur å gjøre, slik at man har flere oppgaver å velge mellom senere.
- Nim (Lett)
- Card-oppgave (Medium)
- RPN-kalkulator (Vanskelig)
Oppgavene for denne øvingen skal du lagre i ovinger/src/main/java/encapsulation
. Test-filene ligger i ovinger/src/test/java/encapsulation
.
Del 2: Klassediagram
Tegn et klassediagram for oppgaven du velger i del 1. Klassediagrammet kan for eksempel skrives på papir eller tegnes i et valgfritt program. Diagrammet skal demonstrerer på sal, men det er ikke nødvendig å levere det på Blackboard.
Del 3: Debugger
I tillegg skal en kort oppgave som omhandler bruk av debuggeren i Eclipse løses. Oppgaven skal demonstreres for en læringsassistent på sal:
- CoffeeCup (Lett/Medium)
Oppgavene er merket med en vanskelighetsgrad relativt til hverandre. Det er en god idè å begynne med de lettere oppgavene dersom du ikke er komfortabel med pensum så langt, men det er anbefalt å prøve seg på de vanskeligere oppgavene om du synes de første oppgavene er uproblematiske. Dersom du allerede føler deg trygg på punktene i øvingskravene kan du forsøke å gå rett på de vanskeligere oppgavene. Du er selvfølgelig velkommen til å løse flere oppgaver enn minstekravet, noe som er lurt med tanke på eksamen og et langt liv som programmerer.
Hjelp / mistanke om bugs
Ved spørsmål eller behov for hjelp konsulter studassen din i saltiden hans / hennes. Du kan også oppsøke andre studasser på sal eller legge ut et innlegg på Piazza.
Godkjenning
Last opp kildekode på Blackboard innen den angitte innleveringsfristen. Innlevert kode skal demonstreres for en læringsassistent innen én uke etter innleveringsfrist. Se for øvrig Blackboard-sidene for informasjon rundt organisering av øvingsopplegget og det tilhørende øvingsreglementet.