Add exercise 4
This commit is contained in:
parent
7ffec7840f
commit
c22cf7206e
BIN
Exercise 4/main.pdf
Normal file
BIN
Exercise 4/main.pdf
Normal file
Binary file not shown.
40
Exercise 4/main.tex
Normal file
40
Exercise 4/main.tex
Normal file
@ -0,0 +1,40 @@
|
||||
\documentclass{article}
|
||||
|
||||
\input{../lib/lib.tex}
|
||||
|
||||
\usepackage{amssymb}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\thispagestyle{plain}
|
||||
\tittel
|
||||
\tableofcontents
|
||||
|
||||
\newpage
|
||||
|
||||
\section{Forberedende oppgaver}
|
||||
\begin{oppgaver}
|
||||
|
||||
\oppg
|
||||
\input{tasks/1.tex}
|
||||
|
||||
\end{oppgaver}
|
||||
|
||||
\newpage
|
||||
|
||||
\section{Innleveringsoppgaver}
|
||||
\begin{oppgaver}
|
||||
\setoppg{1}
|
||||
|
||||
\oppg
|
||||
\input{tasks/2.tex}
|
||||
|
||||
\oppg
|
||||
\input{tasks/3.tex}
|
||||
|
||||
\oppg
|
||||
\input{tasks/4.tex}
|
||||
|
||||
\end{oppgaver}
|
||||
|
||||
\end{document}
|
37
Exercise 4/tasks/1.tex
Normal file
37
Exercise 4/tasks/1.tex
Normal file
@ -0,0 +1,37 @@
|
||||
\begin{deloppgaver}
|
||||
\delo
|
||||
\begin{align*}
|
||||
a_n &= \frac{n}{n+1} \\[1ex]
|
||||
a_1 &= \frac{1}{1+1} = \frac{1}{2} \\[1ex]
|
||||
a_2 &= \frac{2}{2+1} = \frac{2}{3} \\[1ex]
|
||||
a_3 &= \frac{3}{3+1} = \frac{3}{4} \\[1ex]
|
||||
a_4 &= \frac{4}{4+1} = \frac{4}{5} \\[1ex]
|
||||
a_{100} &= \frac{100}{100+1} = \frac{100}{101} \\[1ex]
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
Jeg gjetter at \[\lim_{n \to \infty} a_n = 1\]
|
||||
|
||||
\delo
|
||||
\begin{align*}
|
||||
a_n &= \frac{n^2}{n+1} \\[1ex]
|
||||
a_1 &= \frac{1^2}{1+1} = \frac{1}{2} \\[1ex]
|
||||
a_2 &= \frac{2^2}{2+1} = \frac{4}{3} \\[1ex]
|
||||
a_3 &= \frac{3^2}{3+1} = \frac{9}{4} \\[1ex]
|
||||
a_4 &= \frac{4^2}{4+1} = \frac{16}{5} \\[1ex]
|
||||
a_{100} &= \frac{100^2}{100+1} = \frac{10000}{101} \\[1ex]
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
Jeg gjetter at \[\lim_{n \to \infty} a_n = \infty\]
|
||||
|
||||
\delo
|
||||
\begin{align*}
|
||||
a_n &= \frac{n}{n^2+1} \\[1ex]
|
||||
a_1 &= \frac{1}{1^2+1} = \frac{1}{2} \\[1ex]
|
||||
a_2 &= \frac{2}{2^2+1} = \frac{2}{5} \\[1ex]
|
||||
a_3 &= \frac{3}{3^2+1} = \frac{3}{10} \\[1ex]
|
||||
a_4 &= \frac{4}{4^2+1} = \frac{4}{17} \\[1ex]
|
||||
a_{100} &= \frac{100}{100^2+1} = \frac{100}{10001} \\[1ex]
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
Jeg gjetter at \[\lim_{n \to \infty} a_n = 0\]
|
||||
\end{deloppgaver}
|
44
Exercise 4/tasks/2.tex
Normal file
44
Exercise 4/tasks/2.tex
Normal file
@ -0,0 +1,44 @@
|
||||
\begin{deloppgaver}
|
||||
\delo
|
||||
\[\frac{1}{x^2-4}\] er definert hvor
|
||||
|
||||
\begin{align*}
|
||||
x^2-4 &\neq 0 \\
|
||||
(x+2)(x-2) &\neq 0 \\
|
||||
x &\notin \{-2, 2\}
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
Som betyr at definisjonsmengden til uttrykket blir
|
||||
|
||||
\[ x \in \{ \mathbb{R}\ |\ x \neq \pm 2 \} \]
|
||||
|
||||
\delo
|
||||
\[g(x) = \sqrt{9 - |x-1|}\]
|
||||
|
||||
$\sqrt{a}$ er definert for $a \geq 0$. Vi subsituerer $a$.
|
||||
|
||||
\begin{align*}
|
||||
9- |x-1| &\geq 0 \\
|
||||
- |x-1| &\geq -9 \\
|
||||
|x-1| &\leq 9 \\
|
||||
-9 &\leq x-1\quad &&\vee &x-1 &\leq 9 \\
|
||||
-8 &\leq x \quad &&\vee &x &\leq 10
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
Altså blir definisjonsmengden
|
||||
|
||||
\[D_g = \left[ -8, 10\right]\]
|
||||
|
||||
Verdimengden til $\sqrt{a}$ er $\left[0, \infty\right)$, som betyr at den minste verdien til $g(x)$ må være $0$.
|
||||
|
||||
I tillegg vet vi at $|a|$ aldri kan bli mindre enn $0$.
|
||||
|
||||
Dermed vil den største verdien av $g(x)$ være når $|x-1| = 0$ hvor
|
||||
|
||||
\[g(x) = \sqrt{9-0} = \pm 3\]
|
||||
|
||||
Ettersom $-3$ ikke er en del av $\left[0, \infty\right)$ blir verdimengden
|
||||
|
||||
\[V_g = \left[0, 3\right]\]
|
||||
|
||||
\end{deloppgaver}
|
13
Exercise 4/tasks/3.tex
Normal file
13
Exercise 4/tasks/3.tex
Normal file
@ -0,0 +1,13 @@
|
||||
\[f(x) = \frac{10}{1+x^2}\]
|
||||
|
||||
Ettersom $1+x^2$ ikke har noen reelle røtter, vil uttrykket være definert for $x \in \mathbb{R}$
|
||||
|
||||
Den minste verdien av nevneren $1+x^2$ vil være når $x = 0$ hvor $1+x^2 = 1$.
|
||||
|
||||
I dette tilfellet blir \[f(0) = \frac{10}{1+0^2} = 10\]
|
||||
|
||||
\[\lim_{x \to \pm \infty} 1+x^2 = \pm \infty \Leftrightarrow \lim_{x \to \pm \infty}f(x) = 0\]
|
||||
|
||||
Dermed blir verdimengden
|
||||
|
||||
\[V_f = \left(0, 10\right]\]
|
27
Exercise 4/tasks/4.tex
Normal file
27
Exercise 4/tasks/4.tex
Normal file
@ -0,0 +1,27 @@
|
||||
|
||||
$h(x)$ kan skrives som $sgn(x) \cdot x^2$ som videre kan forkortes til
|
||||
\begin{align*}
|
||||
h(x) &= \frac{|x|}{x} \cdot x^2 \\
|
||||
h(x) &= |x|x
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
\begin{deloppgaver}
|
||||
\delo
|
||||
Ettersom verdimengden til $x^2$ originalt var $\left[0, \infty\right)$ men at vi flipper funksjonen hvor $x < 0$, så vil verdimengden til h bli
|
||||
\begin{align*}
|
||||
V_h &= \left(-\infty, 0 \right) \cup \left[0, \infty\right) \\
|
||||
V_h &= \mathbb{R}
|
||||
\end{align*}
|
||||
|
||||
\delo
|
||||
$h(x)$ er injektiv ettersom vi har vendt retningen på funksjonen akkurat ved det punktet som tidligere var ekstremalpunktet til $x^2$. Dermed har ikke funksjonen noe ekstremalpunkt lengre, og enhver $h$-verdi vil kun ha $1$ tilsvarende $x$-verdi. \newline
|
||||
|
||||
$h^{-1}(x)$ kan vi skrive som kvadratroten av $|x|$ (ettersom roten av negative tall er udefinert), justert ved 0 med $sgn(x)$. Altså
|
||||
|
||||
\[h^{-1}(x) = sgn(x) \cdot \sqrt{|x|}\]
|
||||
|
||||
eller
|
||||
|
||||
\[h^{-1}(x) = \frac{|x|\sqrt{|x|}}{x}\]
|
||||
|
||||
\end{deloppgaver}
|
@ -26,7 +26,7 @@
|
||||
\pgfplotsset{compat=newest}
|
||||
|
||||
\author{Øystein Tveit}
|
||||
\title{MA0001 Øving 3}
|
||||
\title{MA0001 Øving 4}
|
||||
|
||||
\input{../lib/titling.tex}
|
||||
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user