TDT4100/oppgavetekster/oving5/CardComparison.md

2.8 KiB

Interface - CardComparison-oppgave

Denne oppgaven hander om to måter å håndtere sortering av Card-objekter, med grensesnittene Comparable og Comparator, som er innebygd i Java (java.util.Comparable, java.util.Comparator).

Vi tar i denne oppgaven utgangspunkt i en Card-klassen fra Innkapsling - Card-oppgave. Et Card-objekt har en kortfarge (av typen char) og verdi (int), og sortering gjøres på disse verdiene, ved at en først sorterer på kortfarge og så på verdi. Siden Java har sortering innebygget, så trenger vi ikke bry oss om selve sorteringsalgoritmen, men fokuserer her på logikken for sammenligning av Card-objekter.

Del 1

La Card-klassen implementere Comparable med følgende sammenligningslogikk

  • compareTo-metoden skal sammenligne et kort med et annet, slik at spar vurderes som høyere enn hjerter, hjerter høyere enn ruter og ruter høyere enn kløver. Ved lik kortfarge skal verdien brukes, altså 1 (ess) er mindre enn 2 er mindre enn 3 osv. til og med 11 (knekt), 12 (dame) og 13 (konge).

Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. Collections.sort og Comparable-logikken, så dere ser at det virker som forventet.

Del 2

For å kunne sortere Card-objekter med annen logikk, så kan en bruke grensesnittet Comparator, som er et objekt som kan sammenligne objekter parvise. Implementer en Comparator (dvs. lag en klasse som implements Comparator) kalt CardComparator, som kan konfigureres (stilles inn) til å sortere med ess som høyeste kort og med en bestemt kortfarge som trumf, altså en kortfarge som regnes som høyere enn de andre.

  • CardComparator må ha en konstruktør som tar inn en boolean og en char. boolean-argumentet sier om ess skal regnes som størst (true) eller minst (false) og char-argumentet angir hvilke kortfarge som er trumf. F.eks. skal et CardComparator-objekt laget med new CardComparator(true, ' ') rangere ess høyere enn konge og bruke standard rangering av kortfarger (siden trumf-argumentet ikke er en av kortfargene), og et CardComparator-objekt laget med new CardComparator(false, 'C') rangerer ess lavest og kløver ('C' = clubs) høyest av kortfargene (de andre kortfargene har standard rangering med spar over hjerter over ruter).

Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. Collections.sort og Comparator-logikken, så dere ser at det virker som forventet.

Testkode for del 1 og del 2 finner du her: interfaces/CardComparatorTest.java.

Ekstraoppgave

Utvid CardComparator slik at den kan konfigureres med en annen rangering av kortfargene, f.eks. slik at kløver er høyere enn ruter. Merk at denne fortsatt skal overstyres av evt. trumf. Nytten er altså at en kan endre rangeringsrekkefølgen på alle på én gang.