# Tilstand og oppførsel – Rectangle Oppgaven handler om en `Rectangle`-klasse, som håndterer et firkantet område i et koordinatsystem, med sider parallelle med koordinataksene. Tilstanden i `Rectangle`-objekter er ikke spesifisert eksplisitt, men må velges slik at metodene nedenfor kan implementerers. Merk at alle metodene jobber med heltallsstørrelser. `Rectangle`-klassen har metoder for å spørre om tilstanden og endre tilstanden. Spørremetodene dekker høyde og bredde og koordinatene til øverste venstre og nederste høyre hjørne og om rektanglet inneholder spesifikke punkt(er). Endringsmetodene dekker utviding ved å legge til punkter. **Merk**: `Rectangle`-klassen fungerer som om du krysser ut et rutenett, altså at et punkt ("kryss") har en lengde og bredde på 1, ikke som i matematikk der punkter ikke har størrelser. Bildeserien under viser et eksempel på hvordan bredde og høyde endres når man legger til punkter i rektangelet. Tomt rektangel
Rektangel med et punkt
Rektangel steg 3
Rektangel steg 4
Logikken til metodene må tilfredsstille følgende krav: - et `Rectangle`-objekt er tomt i starten - et tomt `Rectangle`-objekt skal returnere $`0`$ for alle `get`-metodene (`minX`, `minY`, `maxX`, `maxY`), `true` for `isEmpty` og `false` for `contains`-metodene. - et punkt har bredde og høyde lik $`1`$, så dersom en legger punktet $`(x,y)`$ til et tomt `Rectangle`-objekt, så skal `getMinX` og `getMaxX` returnere $`x`$, `getMinY` og `getMaxY` skal returnere $`y`$ og `getWidth` og `getHeight` skal returnere $`1`$. - når en utvider et `Rectangle`-objekt med en av `add`-metodene, så skal ikke rektanglet bli større enn nødvendig. Spørremetoder: - `int getMinX()` og `int getMinY()` - returnerer henholdsvis $`x`$- og $`y`$-koordinatene til punktet med lavest $`(x,y)`$-verdier som er inneholdt i dette rektanglet. Dersom dette rektanglet er tomt, så skal $`0`$ returneres. - `int getMaxX()` og `int getMaxY()` - returnerer henholdsvis $`x`$- og $`y`$-koordinatene til punktet med høyest $`(x,y)`$-verdier som er inneholdt i dette rektanglet. Dersom dette rektanglet er tomt, så skal $`0`$ returneres. - `int getWidth()` og `int getHeight()` - returnerer henholdsvis bredden og høyden til rektanglet. Begge skal returnere $`0`$, dersom dette rektanglet er tomt. - `boolean isEmpty()` - returnerer `true` om rektanglet er tomt, dvs. om bredden og/eller høyden er $`0`$. - `boolean contains(int x, int y)` - returnerer `true` om punktet $`(x,y)`$ er inneholdt i dette rektanglet, og `false` ellers. - `boolean contains(Rectangle rect)` - returnerer `true` om hele `rect`, dvs. alle punktene i `rect`, er inneholdt i dette rektanglet, og false ellers. Dersom `rect` er tomt, så skal `false` returneres. Endringsmetoder: - `boolean add(int x, int y)` - utvider (om nødvendig) dette rektanglet slik at det (akkurat) inneholder punktet $`(x,y)`$. Etter kallet skal altså `contains(x, y)` returnere `true`. Returnerer `true` om dette rektanglet faktisk ble endret, ellers `false`. - `boolean add(Rectangle rect)` - utvider (om nødvendig) dette rektanglet slik at det (akkurat) inneholder hele `rect`-argumentet. Returnerer `true` om dette rektanglet faktisk ble endret, ellers `false`. Dersom `rect` er tomt, så skal dette rektanglet ikke endres. Andre metoder: - `Rectangle union(Rectangle rect)` - returnerer et nytt `Rectangle`-objekt som tilsvarer kombisjonen av dette rektanglet og `rect`-argumentet. Alle punktene som finnes i ett av rektanglene skal altså være inneholdt i rektanglet som returneres. ## Del 1 - Tilstandsdiagram Tegn et objekttilstandsdiagram for en tenkt bruk av `Rectangle`-klassen. Velg en sekvens av kall som bruker alle fire endringsmetoder. ## Del 2 - Java-kode Skriv Java-kode for `Rectangle`-klassen med oppførsel som er beskrevet over. Lag en passende `toString()`-metode og et hovedprogram, slik at du kan sjekke at oppførselen stemmer med tilstandsdiagrammet (bruk samme sekvens av kall). Testkode for denne oppgaven finner du her: [src/test/java/stateandbehavior/RectangleTest.java](../../src/test/java/stateandbehavior/RectangleTest.java). ## Ekstraoppgave Implementer følgende metoder: - `Rectangle intersection(Rectangle rect)` - returnerer et nytt `Rectangle`-objekt som tilsvarer overlappet mellom dette rektanglet og `rect`-argumentet. Alle punktene som finnes i begge rektanglene skal altså være inneholdt i rektanglet som returneres. - `boolean intersects(Rectangle rect)` - returnerer `true` om dette rektanglet og `rect`-argumentet overlapper, dvs. om det finnes ett eller flere punkter som er inneholdt i begge disse rektanglene.