# Observatør-observert-teknikken og arv - HighscoreList-oppgave med ObservableList Denne oppgaven handler om å bruke observatør-observert-teknikken for å bli informert om endringer i en highscore-liste. Vi bruker også arv for å skille ut gjenbrukbar kode for en generell, observerbar liste. Observatør-observert-teknikken går ut på at det observerte objektet sier ifra til en eller flere observatører om at tilstanden er endret. I denne oppgaven skal vi lage en `HighscoreList` som kan si fra til lyttere av typen `ListListener` når nye resultater blir registrert. En hovedprogramklasse kalt `HighscoreProgram` vil bli brukt til å sjekke at det virker. Denne klassen oppretter en `HighscoreList`-instans, legger inn resultater (tall) fra konsollet som legges til lista og skriver ut lista hver gang et nytt resultat faktisk blir lagt til. Klassene skal legges i `src/main/java/patterns.observable/` og tilhørende tester ligger i `src/test/java/patterns.observable/`. ### Del 1: Implementasjon av ObservableList og ObservableHighscoreList En `ObservableHighscoreList` skal holde styr på heltallsresultater (av typen int/Integer). Lista skal være *observerbar* ved at den kan registrere lyttere (`ObservableListListener`-instanser) og si fra til dem når lista blir endret. Lista skal ha en maksimal lengde, som settes i *konstruktøren*, f.eks. skal en topp 10-liste kunne opprettes med `new ObservableHighscoreList(10)`. Nye resultater registreres med metoden `addResult(int)`, som skal finne riktig posisjon og legge resultatet inn (dersom det er godt nok). Dersom lista er for lang, så skal det dårligste resultatet fjernes. NB: *Lavest verdi er best*, f.eks. antall sekunder på en oppgave eller antall flytt i Sokoban. `ObservableListListener`-grensesnittet er vist i klassediagrammet nedenfor og må implementers av alle klasser som ønsker å fungere som lyttere for `ObservableHighscoreList`-instanser. Lyttere registrerer seg med `ObservableHighscoreList` sin `addObservableListListener`-metode og vil siden få beskjed om nye resultater ved at `listChanged`-metoden kalles. Argumentene som tas inn er `ObservableHighscoreList`-objektet som ble endret og *posisjonen* i lista der endringen skjedde. Merk at første argument til `listChanged`-metoden er av typen `ObservableList`. Dette er en abstrakt superklasse for `ObservableHighscoreList`, som først brukes i del 3 og som da skal holde orden på lista. `ObservableList` vil ha en del generelle metoder som `ObservableHighscoreList` arver og kan bruke. For å kunne kjøre testene for `ObservableHighscoreList` allerede i del 1, så må `ObservableList` være definert fra starten. Lag derfor en tom `ObservableList`-klasse og bruk denne som superklasse for `ObservableHighscoreList`. Her er en oversikt over metoden som må implementeres: * `ObservableHighscoreList(int maxSize)` - konstruktøren tar inn *maks antall* resultater som lista skal kunne holde. Denne verdien må brukes av `addResult`, slik at resultater som er for dårlige kastes. * `size()` - returnerer antall elementer i lista, som altså aldri skal overstige maks-antallet * `int getElement(int)` - returnerer resultatet i posisjonen angitt av argumentet * `void addResult(int)` - registrere et nytt resultat, og dersom resultatet er godt nok til å komme med på lista, så legges det inn på riktig plass. Dersom lista blir for lang, så må dårligste resultat kastes. Alle registrerte lyttere må få beskjed om en evt. endring av lista, inkludert hvilken posisjon som ble endret. * `addObservableListListener(ObservableListListener)` - registrerer en ny lytter * `removeObservableListListener(ObservableListListener)` - fjerner en tidligere registrert lytter Klassediagram for `HighscoreList`, `ListListener` og `ObservableList`: Testkode for denne oppgaven finner du her: [patterns/observable/ObservableHighscoreListTest.java](../../src/test/java/patterns/observable/ObservableHighscoreListTest.java). ### Del 2: Hovedprogram ObservableHighscoreListProgram Lag en hovedprogramklasse kalt `ObservableHighscoreListProgram`, som tester at `ObservableHighscoreList`-klassen din virker som den skal. La den opprette en `ObservableHighscoreList`-instans, lese inn tall fra konsollet (f.eks. med en `Scanner` og `nextInt`-metoden) og legge disse inn i lista. Sørg for at `ObservableHighscoreListProgram` implementerer `ObservableListListener`-grensesnittet og registrerer seg som lytter på `HighscoreList`-instansen. La lyttermetoden `listChanged` skrive ut informasjon og resultatene i `HighscoreList`-instansen og posisjonsargumentet, slik at du ser at alt virker som det skal. Vi foreslår følgende metoder og oppførsel: * `void init()` - oppretter en ny `ObservableHighscoreList` og registrerer seg selv (altså `ObservableHighscoreListProgram`-instansen) som lytter * `void run()` - leser inn tall (resultater) fra konsollet og legger dem til i listen * `void listChanged(ObservableList, int)` - observerer endringer i `ObservableHighscoreList`-instansen og skriver ut posisjonsargumentet, samt selve listen, til konsollet Klassediagrammet viser hvordan klassene henger sammen, og vårt forslag til metoder: ### Del 3: ObservableList Den abstrakte superklassen `ObservableList` skal legges til som en generell superklasse for observerbare lister, som `ObservableHighscoreList` skal arve fra. Denne klassen skal både holde en liste med objekter (`Object`) og håndtere registrering av lyttere, altså en liste med `ObservableListListener`-instanse, som får beskjed om endringer i lista (slik at lista dermed er *observerbar*). Dette betyr at `ObservableList` overtar håndtering av både resultater og lyttere fra `ObservableHighscoreList`-klassen. For å gjøre `ObservableList` mer generell og gjenbrukbar, så lar vi den håndtere `Object`-instanser (heller enn `Integer`). Samtidig deklarerer den en *abstrakt* metode `acceptsElement`, som subklasser må *redefinere* for å bestemme hva slags objekter det skal være lov å legge inn. `ObservableHighscoreList` vil f.eks måtte redefinere den slik at bare `Integer`-objekter aksepteres. `ObservableList` skal ha følgende metoder (noen er altså overtatt fra `ObservableHighscoreList`): * `int size()` - returnerer antall elementer i lista * `Object getElement(int)` - returnerer elementet i posisjonen angitt av argumentet * `abstract boolean acceptsElement(Object)` - returnerer hvorvidt *subklassen* aksepterer at objektet legges inn i lista (f.eks. aksepterer `HighscoreList` kun `Integer`-objekter). * `void addElement(int, Object)` - legger til et element på posisjonen angitt av argumentet, men bare dersom det *aksepteres* som element. Dersom elementet ikke aksepteres, så skal `IllegalArgumentException` utløses. Dersom posisjonen er ulovlig så skal `IndexOutOfBoundsException` utløses. * `void addElement(Object)` - legger til et element bakerst i lista, men bare dersom det *aksepteres* som element. Dersom elementet ikke aksepteres, så skal `IllegalArgumentException` utløses. * `void removeElement(int)` - fjerner elementet på posisjonen angitt av argumentet. Dersom posisjonen er ulovlig så skal `IndexOutOfBoundsException` utløses. `ObservableHighscoreList` skal endres slik at den i størst mulig grad bruker metodene som arves fra `ObservableList`, men forøvrig ikke endrer oppførsel. Kjør hovedprogramklassen `ObservableHighscoreListProgram` for å sjekke at dette faktisk stemmer. Klassediagrammet viser hvordan klassene henger sammen, og hvor metodene nå er deklarert/implementert. Merk at `addElement`- og `removeElement`-metodene er angitt som `protected` (ruter-symbolet), slik at kun subklasser skal kunne bruke dem. Testkode for denne oppgaven finner du her: [patterns/observable/ObservableListTest.java](../../src/test/java/patterns/observable/ObservableListTest.java).