40 lines
2.8 KiB
Markdown
40 lines
2.8 KiB
Markdown
|
# Interface - CardComparison-oppgave
|
||
|
Denne oppgaven hander om to måter å håndtere sortering av `Card`-objekter, med grensesnittene `Comparable` og `Comparator`, som er innebygd i Java
|
||
|
(java.util.Comparable, java.util.Comparator).
|
||
|
|
||
|
Vi tar i denne oppgaven utgangspunkt i en `Card`-klassen fra [Innkapsling - Card-oppgave](../oving3/Card.md).
|
||
|
Et `Card`-objekt har en kortfarge (av typen *char*) og verdi (*int*), og sortering gjøres på disse verdiene, ved at en først sorterer på
|
||
|
kortfarge og så på verdi. Siden Java har sortering innebygget, så trenger vi ikke bry oss om selve sorteringsalgoritmen,
|
||
|
men fokuserer her på logikken for *sammenligning* av `Card`-objekter.
|
||
|
|
||
|
#### Del 1
|
||
|
La `Card`-klassen implementere `Comparable` med følgende sammenligningslogikk
|
||
|
|
||
|
* `compareTo`-metoden skal sammenligne et kort med et annet, slik at spar vurderes som høyere enn hjerter, hjerter høyere enn ruter
|
||
|
og ruter høyere enn kløver. Ved lik kortfarge skal verdien brukes, altså 1 (ess) er mindre enn 2 er mindre enn 3 osv. til og med 11 (knekt),
|
||
|
12 (dame) og 13 (konge).
|
||
|
|
||
|
Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. `Collections.sort` og `Comparable-logikken`, så dere ser at det virker som forventet.
|
||
|
|
||
|
#### Del 2
|
||
|
For å kunne sortere `Card`-objekter med annen logikk, så kan en bruke grensesnittet `Comparator`, som er et objekt som kan sammenligne
|
||
|
objekter parvise. Implementer en `Comparator` (dvs. lag en klasse som *implements* `Comparator`) kalt `CardComparator`, som kan
|
||
|
konfigureres (stilles inn) til å sortere med ess som høyeste kort og med en bestemt kortfarge som trumf, altså en kortfarge som regnes
|
||
|
som høyere enn de andre.
|
||
|
|
||
|
* `CardComparator` må ha en konstruktør som tar inn en *boolean* og en *char*. *boolean*-argumentet sier om ess skal regnes som størst (`true`)
|
||
|
eller minst (`false`) og *char*-argumentet angir hvilke kortfarge som er trumf. F.eks. skal et `CardComparator`-objekt laget med
|
||
|
`new CardComparator(true, ' ')` rangere ess høyere enn konge og bruke standard rangering av kortfarger
|
||
|
(siden trumf-argumentet ikke er en av kortfargene), og et `CardComparator`-objekt laget med `new CardComparator(false, 'C')`
|
||
|
rangerer ess lavest og kløver ('C' = clubs) høyest av kortfargene (de andre kortfargene har standard rangering med spar over
|
||
|
hjerter over ruter).
|
||
|
|
||
|
Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. `Collections.sort` og `Comparator-logikken`, så dere ser at det virker som forventet.
|
||
|
|
||
|
Testkode for del 1 og del 2 finner du her: [interfaces/CardComparatorTest.java](../../src/test/java/interfaces/CardComparatorTest.java).
|
||
|
|
||
|
#### Ekstraoppgave
|
||
|
Utvid `CardComparator` slik at den kan konfigureres med en annen rangering av kortfargene, f.eks. slik at kløver er høyere enn ruter.
|
||
|
Merk at denne fortsatt skal overstyres av evt. trumf. Nytten er altså at en kan endre rangeringsrekkefølgen på alle på én gang.
|
||
|
|