TDT4100/oppgavetekster/oving5/CardComparison.md

40 lines
2.8 KiB
Markdown
Raw Permalink Normal View History

2021-03-23 22:54:32 +01:00
# Interface - CardComparison-oppgave
Denne oppgaven hander om to måter å håndtere sortering av `Card`-objekter, med grensesnittene `Comparable` og `Comparator`, som er innebygd i Java
(java.util.Comparable, java.util.Comparator).
Vi tar i denne oppgaven utgangspunkt i en `Card`-klassen fra [Innkapsling - Card-oppgave](../oving3/Card.md).
Et `Card`-objekt har en kortfarge (av typen *char*) og verdi (*int*), og sortering gjøres på disse verdiene, ved at en først sorterer på
kortfarge og så på verdi. Siden Java har sortering innebygget, så trenger vi ikke bry oss om selve sorteringsalgoritmen,
men fokuserer her på logikken for *sammenligning* av `Card`-objekter.
#### Del 1
La `Card`-klassen implementere `Comparable` med følgende sammenligningslogikk
* `compareTo`-metoden skal sammenligne et kort med et annet, slik at spar vurderes som høyere enn hjerter, hjerter høyere enn ruter
og ruter høyere enn kløver. Ved lik kortfarge skal verdien brukes, altså 1 (ess) er mindre enn 2 er mindre enn 3 osv. til og med 11 (knekt),
12 (dame) og 13 (konge).
Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. `Collections.sort` og `Comparable-logikken`, så dere ser at det virker som forventet.
#### Del 2
For å kunne sortere `Card`-objekter med annen logikk, så kan en bruke grensesnittet `Comparator`, som er et objekt som kan sammenligne
objekter parvise. Implementer en `Comparator` (dvs. lag en klasse som *implements* `Comparator`) kalt `CardComparator`, som kan
konfigureres (stilles inn) til å sortere med ess som høyeste kort og med en bestemt kortfarge som trumf, altså en kortfarge som regnes
som høyere enn de andre.
* `CardComparator` må ha en konstruktør som tar inn en *boolean* og en *char*. *boolean*-argumentet sier om ess skal regnes som størst (`true`)
eller minst (`false`) og *char*-argumentet angir hvilke kortfarge som er trumf. F.eks. skal et `CardComparator`-objekt laget med
`new CardComparator(true, ' ')` rangere ess høyere enn konge og bruke standard rangering av kortfarger
(siden trumf-argumentet ikke er en av kortfargene), og et `CardComparator`-objekt laget med `new CardComparator(false, 'C')`
rangerer ess lavest og kløver ('C' = clubs) høyest av kortfargene (de andre kortfargene har standard rangering med spar over
hjerter over ruter).
Skriv testkode som sorterer kort i en liste vha. `Collections.sort` og `Comparator-logikken`, så dere ser at det virker som forventet.
Testkode for del 1 og del 2 finner du her: [interfaces/CardComparatorTest.java](../../src/test/java/interfaces/CardComparatorTest.java).
#### Ekstraoppgave
Utvid `CardComparator` slik at den kan konfigureres med en annen rangering av kortfargene, f.eks. slik at kløver er høyere enn ruter.
Merk at denne fortsatt skal overstyres av evt. trumf. Nytten er altså at en kan endre rangeringsrekkefølgen på alle på én gang.