43 lines
2.4 KiB
Markdown
43 lines
2.4 KiB
Markdown
|
# Øving 3: Klasser og testing
|
||
|
|
||
|
__Øvingsmål__:
|
||
|
|
||
|
- Lære å lage enkle Java-klasser og -programmer
|
||
|
- Lære å bruke debuggeren i Eclipse
|
||
|
|
||
|
__Øvingskrav__:
|
||
|
|
||
|
- Kunne tegne enkle klassediagrammer
|
||
|
- Kunne deklarere klasser og metoder ihht. oppgavespesifikasjon
|
||
|
|
||
|
## Dette må du gjøre
|
||
|
|
||
|
__Del 1: Programmering__
|
||
|
|
||
|
Velg minst én av oppgavene under. Merk at *Card*-oppgaven bygges videre på i både øving 5 og 6, og kan derfor være lur å gjøre, slik at man har flere oppgaver å velge mellom senere.
|
||
|
|
||
|
- [Nim](./Nim.md) (Lett)
|
||
|
- [Card-oppgave](./Card.md) (Medium)
|
||
|
- [RPN-kalkulator](./RPN.md) (Vanskelig)
|
||
|
|
||
|
Oppgavene for denne øvingen skal du lagre i `ovinger/src/main/java/encapsulation`. Test-filene ligger i `ovinger/src/test/java/encapsulation`.
|
||
|
|
||
|
__Del 2: Klassediagram__
|
||
|
|
||
|
Tegn et [klassediagram](https://www.ntnu.no/wiki/display/tdt4100/Klassediagrammer) for oppgaven du velger i del 1. Klassediagrammet kan for eksempel skrives på papir eller tegnes i et valgfritt program. Diagrammet skal demonstrerer på sal, men det er ikke nødvendig å levere det på Blackboard.
|
||
|
|
||
|
__Del 3: Debugger__
|
||
|
|
||
|
I tillegg skal en kort oppgave som omhandler bruk av [debuggeren i Eclipse](https://www.ntnu.no/wiki/display/tdt4100/Bruk+av+debuggeren+i+Eclipse) løses. Oppgaven skal demonstreres for en læringsassistent på sal:
|
||
|
|
||
|
- [CoffeeCup](./CoffeeCup.md) (Lett/Medium)
|
||
|
|
||
|
Oppgavene er merket med en vanskelighetsgrad relativt til hverandre. Det er en god idè å begynne med de lettere oppgavene dersom du ikke er komfortabel med pensum så langt, men det er anbefalt å prøve seg på de vanskeligere oppgavene om du synes de første oppgavene er uproblematiske. Dersom du allerede føler deg trygg på punktene i øvingskravene kan du forsøke å gå rett på de vanskeligere oppgavene. Du er selvfølgelig velkommen til å løse flere oppgaver enn minstekravet, noe som er lurt med tanke på eksamen og et langt liv som programmerer.
|
||
|
|
||
|
### Hjelp / mistanke om bugs
|
||
|
|
||
|
Ved spørsmål eller behov for hjelp konsulter studassen din i saltiden hans / hennes. Du kan også oppsøke andre studasser på sal eller legge ut et innlegg på Piazza.
|
||
|
|
||
|
### Godkjenning
|
||
|
|
||
|
Last opp kildekode på Blackboard innen den angitte innleveringsfristen. Innlevert kode skal demonstreres for en læringsassistent innen én uke etter innleveringsfrist. Se for øvrig Blackboard-sidene for informasjon rundt organisering av øvingsopplegget og det tilhørende øvingsreglementet.
|