33 lines
1.8 KiB
Markdown
33 lines
1.8 KiB
Markdown
|
# Tilstand og oppførsel – Digit
|
|||
|
|
|||
|
Oppgaven handler om en `Digit`-klasse, som representerer ett siffer i et gitt tallsystem.
|
|||
|
|
|||
|
Tilstanden i `Digit`-objekter er todelt:
|
|||
|
|
|||
|
- en `int` som angir tallsystemet, f.eks. 10 for titallssystemet, som oppgis i konstruktøren
|
|||
|
- en `int`-verdi, som representerer siffer-verdien i det angitt tallsystem og må være fra og med 0 til (men ikke med) tallsystem-verdien
|
|||
|
|
|||
|
Konstruktøren tar inn en `int`, som initialiserer tallsystem-verdien, mens siffer-verdien settes til 0.
|
|||
|
|
|||
|
`Digit`-tilstanden leses og oppdateres med følgende metoder:
|
|||
|
|
|||
|
- `int getValue()` - returnerer siffer-verdien
|
|||
|
- `boolean increment()` - øker siffer-verdien med én. Dersom den da når tallsystem-verdien, så (re)settes den til 0 og metoden returnerer `true`, ellers returnerer den `false`.
|
|||
|
- `int getBase()` - returnerer tallsystemet.
|
|||
|
|
|||
|
## Del 1 - Tilstandsdiagram
|
|||
|
|
|||
|
Tegn et objekttilstandsdiagram for en tenkt bruk av `Digit`-klassen. Sekvensen av kall må illustrere hele oppførselen til `increment()`-metoden.
|
|||
|
|
|||
|
## Del 2 - Java-kode
|
|||
|
|
|||
|
Skriv Java-kode for `Digit`-klassen med oppførsel som er beskrevet over. Lag også en `toString()`-metode som returnerer siffer-verdien som en `String`, hvor sifrene 0-9 etterfølges av A-Z. F.eks. skal siffer-verdien 10 i sekstentallssystemet gi "A" som returverdi.
|
|||
|
|
|||
|
Lag en `main`-metode, slik at du kan sjekke at oppførselen stemmer med tilstandsdiagrammet (bruk samme sekvens av kall).
|
|||
|
|
|||
|
Testkode for denne oppgaven finner du her: [src/test/java/stateandbehavior/DigitTest.java](../../src/test/java/stateandbehavior/DigitTest.java).
|
|||
|
|
|||
|
## Ekstraoppgave
|
|||
|
|
|||
|
La hovedprogrammet opprette tre `Digit`-objekter, som fungerer som sifre i et tre-sifret tall. Lag en løkke som teller fra 0 til høyest mulig verdi som kan representeres i tallsystemet. Legg så til 1 så verdien av det tre-sifrede tallet igjen blir 0.
|