# ITGK Teori-kurs Note: Introduksjon --- ## ⏺ **OBS:** Opptak Note: PVV sin youtube-kanal selv-introduksjon Angående forelesningen Planen min er å gå over de fleste temaene nevnt i pensum. Skape "Aha!"-momenter Kommer til å nevne en del biter som ikke nødvendigvis er viktig for pensum, men som er viktig for å forstå innholdet. --- ## Hva er Informasjonsteknologi - Flytting og prossesering av data - Datamaskiner - Punchcards - Elektroniske datamaskiner - Nettverk --- ### Et par viktige personer ||| |---|---| |Ada Lovelace | Verdens første programmør | |Herman Hollerith | Punchcards og matematikk | |Konrad Zuse | Verdens første programmerbare datamaskin | |John von Neumann | Diverse, Neumann-arkitektur | |Alan Turing | Matematisk grunnlag for datamaskin | |Douglas Engelbart | Datamusen, mye interaksjondesign | --- ### Et par begreper:
FETCH
|
|
DECODE
|
|
EXECUTE
|
|
\\[ \mathcal{O}(1) \\] | ```python def f(lst): print('Hi!') ``` |
\\[ \mathcal{O}(n) \\] | ```python def f(lst): for item in lst: print(item) ``` |
\\[ \mathcal{O}(n^2) \\] | ```python def f(lst): for item in lst: for itemOnceMore in lst: print(item, itemOnceMore) ``` |